در سایت flickr.com  خوندم که : شبکیه چشم انسان حدود  5میلیون سلول مخروطی برای تشخیص رنگ داره. یعنی هر چشم معادل  5مگا پیکسل، اما همین شبکیه حدود 10 میلیون سلول میله ای کوچک هم داره که سنسورهای نوری هستند و قدرت تشخیص رنگ سیاه و سفید رو دارند و عملاً برای وضوح عکسهایی که توسط چشم گرفته میشود کارایی دارند. پس تا اینجا 15 مگاپیکسل.
تکنیک رزولوشن متفاوت برای وضوح و رنگ ، هم اکنون در دوربین‌های عکاسی رنگی ماهواره‌ای بسیار رایج شده اما موضوع به همین جا ختم نمیشه ( ما دو چشم داریم) . مغز مرتباً از شبکیه می خواد که عکس بگیره و با تغییر بسیار جزئی در میدان، باعث بشه چندین عکس در واحد زمان قابل تمییز برداشته بشه و این عکس‌ها با هم ترکیب بشن. (یعنی مثلاً به ازای هر تصویری که شما می‌بینید 10 عکس برداشته شده، یعنی(5 تا با هر چشم) به این ترتیب رزولوشن تصویر پدید اومده باید خیلی بیشتر بشه. اما چه جوری اون رو محاسبه کنیم؟  
طبق آزمایشات انجام شده، چشم نرمال انسان می‌تواند دو خط را از هم تشخیص بدهد در صورتی که اقلاً 0.6 دقیقه (0.01 درجه) با هم فاصله داشته باشند. یعنی معادل قابلیت تشخیص 0.3 درجه بر پیکسل. که با تقریب 120 در 60 برای میدان دید و یک محاسبه ساده، به دست میاد  576 مگاپیکسل.
تا جایی که من اطلاع دارم بالاترین رزولوشن مورد استفاده برای دوربین‌ها 216 مگاپیکسله، که این دوربین، سنسوری تخت به ابعاد حدودی 50 در 70 سانتی متر ، و پردازنده این سنسور یک ابرکامپیوتر غول پیکره که در نیتروژن مایع عمل پردازش رو انجام میده.
لازم به ذکر است که ابزار چشم در موجودات مختلف و با توجه به نیازهای آنها متفاوت است و مثلا یک عقاب گر   (Bald Eagle)  که در حال پرواز بر فراز یک چمنزار در حال جستجوی موشهایی است که از روی برگها عبور می کنند ، قدرت دیدی حدودا  8برابر قویتر از انسان دارد.اندازه حقیقی کره چشم عقاب که درون جمجمه عقاب قرار گرفته است ، در مقایسه با استانداردهای انسانی بسیار بزرگ است و فضایی که اشغال می کند از مغز عقاب بیشتر است . در درون این حدقه های چشم ، سلولهای حساس به نور قرار گرفته اند که تعدادشان از سلولهای انسانی بسیار بیشتر است. تعداد این سلولها در متراکم ترین نقطه ی شبکیه ی چشم انسان ، حدود 200هزار عدد است. در حالی که این عدد در مورد عقاب به 5/1 میلیون بالغ می شود. همچنین چشمان عقاب نسبت به حرکت و تضاد رنگ اشیا حساس تر است.
البته این گوشه ای از عظمت چشم است که با این علم ناچیز بشری قابل درک است و چه بسا با رشد علم زوایای ناپیدای دیگری از عظمت چشم در انسان و دیگر موجودات آشکار گردد .
به عنوان مثال توچه کنید که حساسیت یا ایزوی چشم انسان چقدر است؟
طبق گفته این مقاله، حساسیت چشم انسان در شب تا معادل ایزوی 800 و در روز تا معادل ایزوی 1 قابل تغییر است ، (البته من تقریباً مطمئنم این عدد 800 اشتباهه. کافیه خودتون با دوربین تست کنید. چشم من تصاویری رو در تاریکی به سادگی می‌بینه که دوربینی با ایزوی 3200 باید 10 ثانیه نورگیری بشه تا بتونه ببینه. شاید هم حرف من از لحاظ عملی اشکال داشته باشه، نمی‌دونم.
... حال چشم انسان یک دوربین عکاسی نیست، بلکه یک دوربین فیلم برداری با قدرتی حدود 576 مگا پیکسل است یعنی در هر ثانیه باید 25 تا 35 عکس با چنین رزولوشنی را پردازش کند!!!!
به نظر شما چند ابرکامپیوتر را باید کنار هم بگذاریم تا قادر باشند 25 تا 35 عکس با رزولوشن 576 مگاپیکسل را پردازش نمایند وچند ابرکامپیوتر دیگر لازم است تا این تصاویر را ترکیب کرده و در باره ی آنها فکر و تصمیم سازی کنند!!! ؟
به هر حال طبق مطالبی که عرض شد چشم انسان یکی از عجایب خلقت انسان و به تنهایی و بدون توجه به دیگر عجایب، دلیلی برای اثبات عظمت آفریننده جهان خلقت است...
... البته برای متفکرین و الوالالباب...



| ارسال به فیس بوک | ارسال به 100 درجه کلوب |